Η παγκόσμια αγορά κοσμημάτων το 2024

Δεν έμεινε ανεπηρέαστη από τις διεθνείς οικονομικές και γεωπολιτικές εξελίξεις

Στο πλαίσιο της έρευνας για την παγκόσμια αγορά κοσμημάτων, κεντρικό ρόλο διαδραματίζει η Αμερική και η Ασία, δύο ήπειροι των οποίων οι εξελίξεις είναι καθοριστικές για την παγκόσμια πορεία του κλάδου

 

Παρότι το 2024 είχε μία πολλά υποσχόμενη αρχή, πρωτοφανείς προκλήσεις όπως η οικονομική κατάρρευση της Κίνας, οι πολιτικοί πόλεμοι, καθώς και οι μεταβαλλόμενες καταναλωτικές προτιμήσεις, άρχισαν να παρεμποδίζουν την ομαλή λειτουργία του εμπορίου κοσμημάτων και πολύτιμων λίθων. 

 

Η De Beers Group ανέφερε ενθαρρυντικά αποτελέσματα από τον πρώτο κύκλο πωλήσεών της τον Ιανουάριο, χάρη στη σταθερή ζήτηση των καταναλωτών για κοσμήματα διαμαντιών στις ΗΠΑ, καθώς και στην αποκατάσταση της εισαγωγής  διαμαντιών στην Ινδία μετά από δύο μήνες αναστολής κατά το 2023.

 

Η ζήτηση για πολυτελή κοσμήματα είχε επίσης ανοδική πορεία, σε συνέχεια των μεγάλων πωλήσεων από την περίοδο των γιορτών το 2023. Η Εθνική Ομοσπονδία Λιανικών Πωλήσεων των ΗΠΑ (NRF) ανέφερε θετικά αποτελέσματα για τις λιανικές πωλήσεις στις ΗΠΑ τους πρώτους δύο μήνες του έτους.

 

Βέβαια, ακόμη πιο ευνοϊκό περιβάλλον λιανικής καταγράφηκε στο Χονγκ Κονγκ, με τον τομέα των λιανικών πωλήσεων κοσμημάτων να καταγράφει διψήφια αύξηση στις πωλήσεις του Ιανουαρίου, υποστηριζόμενο από τον τουρισμό και την οικονομική ανάπτυξη.

 

Ωστόσο, άρχισαν να εμφανίζονται ρωγμές, όταν η ζήτηση από την παραδοσιακά ισχυρή κινεζική αγορά άρχισε να μειώνεται, σε συνδυασμό με την εκτόξευση των τιμών του χρυσού και τη μακροοικονομική και γεωπολιτική αναστάτωση, γεγονότα που οδήγησαν σε συμφόρηση των «αλυσίδων» εφοδιασμού προϊόντων. Συγκεκριμένα, το πλεόνασμα στις αποθήκες διαμαντιών γινόταν ολοένα και πιο έντονο.

 

Το Παγκόσμιο Συμβούλιο Χρυσού (WGC) απέδωσε την υποτονική κατανάλωση χρυσών κοσμημάτων, κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους, στις αυξημένες τιμές του χρυσού και την αδύναμη καταναλωτική διάθεση.

 

Τα δεδομένα του WGC έδειξαν ότι οι τιμές του χρυσού μέχρι τις 23 Οκτωβρίου του 2024 είχαν φτάσει τα 2.736,45 δολάρια ΗΠΑ ανά ουγγιά, αυξημένες κατά 40% από 1.963,65 δολάρια ανά ουγγιά που ήταν ένα χρόνο πριν, στις 24 Οκτωβρίου του 2023.

Στην αναφορά για τις Τάσεις Ζήτησης Χρυσού του Q2, το συμβούλιο ανέφερε ότι η παγκόσμια ζήτηση μειώθηκε κατά 19% σε ετήσια βάση, με την Κίνα να καταγράφει τη μεγαλύτερη πτώση 35% και την Ινδία να βλέπει πτώση 17%. Το WGC το χαρακτήρισε ως «το ασθενέστερο δεύτερο τρίμηνο από το 2020, όταν η ζήτηση κοσμημάτων υπέστη την χειρότερη επίδραση της πανδημίας». Η ζήτηση χρυσών κοσμημάτων μειώθηκε κατά 10% στο πρώτο εξάμηνο του 2024.

 

Οι λιανικές πωλήσεις κοσμημάτων στο Χονγκ Κονγκ έχασαν επίσης την αρχική τους λάμψη, σημειώνοντας πτώση 12,8% κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024 λόγω των διακυμάνσεων στα πρότυπα κατανάλωσης και στο ισχυρό δολάριο του Χονγκ Κονγκ.
Οι πωλήσεις κοσμημάτων στην Κίνα μειώθηκαν, επίσης, καταγράφοντας πτώση 7,8% σε ετήσια βάση και 3,1% κατά τους πρώτους 9 μήνες του 2024, αντικατοπτρίζοντας τη μειωμένη εγχώρια ζήτηση λόγω των συνεχιζόμενων οικονομικών προβλημάτων.

 

Επιπρόσθετα, ο τομέας των διαμαντιών πλήγηκε ιδιαίτερα, με τα αποτελέσματα της De Beers για το 2024 να δείχνουν πτώση 20% στις πωλήσεις ακατέργαστων διαμαντιών, πέφτοντας  στα 2 δισεκατομμύρια δολάρια από τα 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια που είχε καταγράψει τον Ιούνιο του 2023.

Μια χρονιά προσαρμογών
Ο Yoram Dvash, πρόεδρος της Παγκόσμιας Ομοσπονδίας Διαμαντιών (WFDB), περιέγραψε το 2024 ως μια από τις πιο δύσκολες χρονιές για τη βιομηχανία διαμαντιών τα τελευταία 30-40 χρόνια, με δυσκολίες όπως η υπερπροσφορά να γίνονται αισθητές σε αγορές σε όλο τον κόσμο.

 

Οι αβεβαιότητες στην Κίνα, που είναι μια βασική αγορά για τις εταιρείες διαμαντιών στην Ασία, έχουν επίσης επηρεάσει τη ζήτηση σε παγκόσμιο επίπεδο, εξήγησε. «Η ζήτηση για διαμάντια ήταν μειωμένη γενικά κατά το 2024», σημείωσε ο Dvash, προσθέτοντας ότι σε ορισμένες μεγάλες αγορές, όπως οι ΗΠΑ και η Αυστραλία, η αυξημένη πώληση διαμαντιών που παράγονται στο εργαστήριο έπληξε την αγορά των φυσικών διαμαντιών.

 

Ο Nishith Mehta, αντιπρόεδρος της «fine jeweller Varsha Inc», είπε ότι η μειωμένη ζήτηση για φυσικά διαμάντια είχε ως αποτέλεσμα τη μείωση τόσο των τιμών όσο και του όγκου των πωλήσεων. Για παράδειγμα, τα κοσμήματα με εργαστηριακά διαμάντια, έγιναν τόσο δημοφιλή που επισκίασαν μέχρι και την κατηγορία των νυφικών κοσμημάτων. «Αυτή η αλλαγή συμβαίνει πιο γρήγορα από ότι περιμέναμε, ειδικά καθώς οι τιμές των διαμαντιών εργαστηρίου πέφτουν γρήγορα», παρατήρησε ο Mehta.

 

Ο Damien Cody, πρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Πολύτιμων Λίθων (ICA), είπε ότι η υποτονική ζήτηση για πολυτελή είδη το 2024 είχε αρνητική επίδραση στην αλυσίδα εφοδιασμού κοσμημάτων. «Ενώ τα κοσμήματα φέρουν σημαντική συναισθηματική, προσωπική και πολιτιστική σημασία, είναι μια προαιρετική αγορά από τη φύση τους, οπότε οι πωλήσεις επηρεάζονται έντονα από τις οικονομικές συνθήκες», ανέφερε ο Cody. Ο πληθωρισμός και τα υψηλά επιτόκια μπορεί να έπαιξαν ρόλο στην απόφαση των ανθρώπων να περιορίσουν τις μη απαραίτητες δαπάνες, όπως τα κοσμήματα.

 

Για να ανθίσουν οι επιχειρήσεις, οι καταναλωτές πρέπει να αισθάνονται «σίγουροι και ευτυχισμένοι», είπε, προσθέτοντας ότι το παγκόσμιο οικονομικό και πολιτικό κλίμα «δεν έχει ευνοήσει τις εύρωστες πωλήσεις κοσμημάτων».

 

Από την πλευρά του, ο Dvash εξήγησε ότι οι προκείμενες αντιξοότητες ήταν μέρος μιας «διαδικασίας ανάκαμψης» για τη βιομηχανία. «Ήταν επώδυνο, αλλά ήταν απαραίτητο. Η βιομηχανία θα αναπτυχθεί από αυτές τις προκλήσεις», σημείωσε.

Προσαρμογές της αγοράς
Με τη ζήτηση στην Κίνα σε πτωτική πορεία, οι ΗΠΑ παραμένουν ένας φάρος ελπίδας για το εμπόριο διαμαντιών. Σύμφωνα με τον Dvash, τα ταχύτερα πωλούμενα προϊόντα σε αυτήν την αγορά είναι τα στρογγυλά και τα φανταχτερά σχήματα διαμαντιών, χρωμάτων F έως H και βαθμών καθαρότητας VS έως SI.

 

Οι τιμές των διαμαντιών σταθεροποιούνται επίσης, εν μέρει λόγω του ότι η De Beers περιορίζει την προσφορά ακατέργαστων διαμαντιών στους αγοραστές. Πολλοί από τη βιομηχανία έχουν επίσης αρχίσει να συνεργάζονται για να προωθήσουν τα φυσικά διαμάντια σε νεότερους αγοραστές και αναδυόμενες αγορές.

 

Οι τιμές των λίθων έχουν επίσης γίνει πιο σταθερές, χάρη στη βελτιωμένη παραγωγή μετά τον Covid. Ο Cody αναμένει οι τιμές να επιστρέψουν σε πιο λογικά επίπεδα το 2025.
Άλλες αγορές εκτός από την Κίνα ενισχύουν επίσης τη ζήτηση για πολύτιμους λίθους. Παρατηρήθηκε ένα αυξανόμενο ενδιαφέρον από αγοραστές στην Ινδία, την Ταϊβάν, την Κορέα, τη Σιγκαπούρη, τις Φιλιππίνες, την Ινδονησία και την Αυστραλία στην Έκθεση του Σεπτεμβρίου στο Χονγκ Κονγκ.

 

Όσον αφορά τα ολοκληρωμένα κοσμήματα, η Mehta Varsha είπε ότι τα κλασικά κομμάτια όπως τα βραχιόλια και τα περιδέραια τένις και τα σκουλαρίκια με κρίκους είναι μεταξύ των ειδών με τις μεγαλύτερες πωλήσεις, ενώ τα κομψά, διακριτικά κοσμήματα κερδίζουν δημοτικότητα, δεδομένης της υψηλής τιμής του χρυσού. 

 

Τα κοσμήματα από πλατίνα, καθώς και αυτά με διαμάντια εργαστηρίου και πολύτιμους λίθους, προτιμώνται επίσης στην αγορά.
Η Sophia Macris, δημιουργική διευθύντρια της Verragio Fine Jewelry, η οποία ανήκει στην κατηγορία γαμήλιων κοσμημάτων, παρατήρησε ότι οι πελάτες επεκτείνουν τις προσφορές τους για να συμπεριλάβουν και άλλα εκλεκτά, πολυτελή κοσμήματα.

 

«Φροντίσαμε να προσφέρουμε ένα εύρος τιμών μεταξύ 750 και 1.500 δολαρίων λιανικής για να ικανοποιήσουμε τους πελάτες που δεν είχαν αγοράσει πολυτελή κοσμήματα εκτός των νυφικών δαχτυλιδιών τους», ανέφερε. «Σε αυτό το εύρος τιμών, τα κολιέ με μαργαρίτες και διαμάντια από 18 καράτια χρυσού αποδίδουν εξαιρετικά καλά.»

 

Εν τω μεταξύ, ο Christian Tse, πρόεδρος της «Christian Tse Designs και Manufacturing Inc», υπογράμμισε τη μεγαλύτερη ζήτηση για εξατομικευμένα και θεματικά κοσμήματα, ιδιαίτερα στην Ευρώπη. Οι αγοραστές αναζητούν επίσης πιο καινοτόμα σχέδια, όπως κοσμήματα μαλλιών και βραχιόλια αστραγάλου.

 

«Μια νεότερη γενιά αγοραστών που γίνεται κυρίαρχη δύναμη στην αγορά κοσμημάτων επηρεάζει την κίνηση προς πιο τολμηρά, εκφραστικά και μη συμβατικά σχέδια κοσμημάτων», πρόσθεσε.
«Με την αγοραστική τους δύναμη να αναμένεται να ξεπεράσει αυτή των millennials την επόμενη δεκαετία, αυτή η στροφή φέρνει νέες προσδοκίες και προτιμήσεις στην επιφάνεια», ανέφερε ο Tse. «Οι μάρκες θα πρέπει να υιοθετήσουν πιο τολμηρά σχέδια για να ανταποκριθούν στις προτιμήσεις της Gen Ζ, όπως στοιχεία ασυμμετρίας, έντονα χρώματα και μοναδικά υλικά.»

Το 2024 είδε επίσης αυξημένη αφοσίωση σε πρωτοβουλίες βιωσιμότητας και ψηφιακές στρατηγικές, σημείωσε ο Tse.

Άλλες αγορές
Ενώ οι ΗΠΑ παραμένουν ένας βασικός κινητήρας ανάπτυξης, η Ινδία αναδείχθηκε επίσης ως σημαντικός παράγοντας το 2024, βοηθώντας να εξισορροπηθούν οι προκλήσεις που προκύπτουν από την αδράνεια στην Κίνα, ανέφερε η Mehta. «Η Ινδία είναι μια αναδυόμενη αγορά με υποσχόμενο δυναμικό, αλλά γενικά η πλειονότητα της δουλειάς προέρχεται από τις ΗΠΑ, με μόνο ένα μικρό ποσοστό από την Ασία», πρόσθεσε.

 

Στο Χονγκ Κονγκ, οι κατασκευαστές κοσμημάτων συνιστούν να διαφοροποιηθούν και να επεκταθούν σε άλλες διεθνείς αγορές, όπως τη Νοτιοανατολική Ασία και τη Μέση Ανατολή, για να αντιμετωπίσουν την αγορά που είναι ασταθής, όπως ανέφερε ο Louis Cheung, πρόεδρος της Ένωσης Κατασκευαστών Κοσμημάτων και Ιαματικών Λίθων Χονγκ Κονγκ και διευθύνων σύμβουλος της Edelweiss Jewellery Co Ltd.
Η πρόεδρος της Ένωσης Κατασκευαστών Κοσμημάτων Χονγκ Κονγκ, Bronia Yip, υπογράμμισε επίσης την ανάγκη προσαρμογής στις αλλαγές της αγοράς.
«Οι χρυσοχόοι του Χονγκ Κονγκ δεν προσαρμόζονται μόνο σε νέες τάσεις, αλλά και βελτιώνουν την παραγωγή και τις λειτουργίες τους, καθιστώντας μας πιο ανταγωνιστικούς στην παγκόσμια αγορά», αποκάλυψε. «Περισσότερες εταιρείες κοσμημάτων αρχίζουν να χρησιμοποιούν νέες τεχνολογίες, όπως η τρισδιάστατη εκτύπωση και η τεχνητή νοημοσύνη, για να ενισχύσουν την αποδοτικότητα παραγωγής».

 

Μια νέα ελπίδα
Ο Dvash της WFDB είπε ότι η μείωση της προσφοράς ακατέργαστων διαμαντιών επιφέρουν θετικές εξελίξεις στο εμπόριο διαμαντιών. 
Οι εκστρατείες μάρκετινγκ σε όλη τη βιομηχανία που στοχεύουν να ενισχύσουν τη ζήτηση, ειδικά αυτές που ηγούνται η De Beers και το Συμβούλιο Φυσικών Διαμαντιών, είναι επίσης κρίσιμες για να εμπνεύσουν μια ανανεωμένη επιθυμία για διαμάντια.

 

Ο Cody της ICA αντήχησε αυτή την αισιόδοξη διάθεση, προσθέτοντας ότι οι δημοσιονομικοί παράγοντες, η ανάπτυξη νέων καταναλωτικών αγορών και οι συνεχείς προσαρμογές θα προετοιμάσουν τη βιομηχανία για μια «πιο σταθερή και υγιή πορεία ανάπτυξης το 2025».

 

Η Sophia Macris, δημιουργική διευθύντρια της Verragio, εστιάζει στην αδιάσπαστη έλξη του χρυσού. Αναφερόμενη σε προηγούμενες προκλήσεις, κάνει παραλληλισμούς με την οικονομική κρίση του 2008, όταν οι τιμές του χρυσού είχαν επίσης εκτοξευτεί, ωθώντας τις μάρκες κοσμημάτων να εξετάσουν εναλλακτικά υλικά.
Σύμφωνα με την Macris, οι καταναλωτές που εκτιμούν τα υψηλής ποιότητας κοσμήματα, ιδιαίτερα τα χρυσά 18 καρατιών, τείνουν να έχουν μια βαθύτερη κατανόηση της εγγενούς αξίας του χρυσού και καθώς η τιμή του αυξάνεται, είναι λιγότερο πιθανό να στραφούν σε φθηνότερα υλικά. Θεωρεί την τρέχουσα αγορά ως ευκαιρία να αναδείξει την αιώνια αξία του χρυσού και να τονίσει την διαρκή κληρονομιά που προσφέρει το «fine jewellery».

 

 

Πηγή: news jewellerynet