5 παράγοντες που θα επηρεάσουν τη βιομηχανία διαμαντιών το 2025

Μία έρευνα του National Jeweler

Από την έκρηξη που ακολούθησε την πολυτάραχη διετία του COVID το 2021 μέχρι τα τέλη του 2024, η βιομηχανία διαμαντιών έχει περάσει από πολλούς κύκλους «ύφεσης – ανάκαμψης – ύφεσης» και όλα πλέον οδηγούν στο ερώτημα «τι γίνεται από εδώ και πέρα;»

 

Στο Jewel Time παρουσιάζουμε την έρευνα του περιοδικού National Jeweler, το οποίο μέσα από τη συζήτηση με τους αναλυτές Pranay Narvekar της «Pharos Beam Consulting LLP» και Paul Zimnisky και μέσα από τις συνεντεύξεις με μερικά υψηλόβαθμα μέλη του εμπορίου στην Ινδία, συνέταξε έναν κατάλογο πέντε παραγόντων που θα καθορίσουν τη βιομηχανία διαμαντιών από εδώ και πέρα.

 

1. Μεγαλύτερη σταθερότητα στα αποθέματα

 

Ξεκινώντας  με τα καλά νέα, η γενική άποψη σε ολόκληρο τον κλάδο φαίνεται να είναι ότι οι καμπάνες συναγερμού σύντομα θα σταματήσουν να χτυπούν.

 

Παρόλο που τα αποθέματα δεν βρίσκονται ακόμη σε «φυσιολογικά» επίπεδα, αναμένεται ένας βαθμός σταθερότητας στο εγγύς μέλλον, ίσως ήδη από το δεύτερο τρίμηνο του 2025.

 

Οι δύο αναλυτές, ο Narvekar και ο Zimnisky συμφωνούν στο ότι τα επίπεδα αποθεμάτων μειώνονται σταθερά και τονίζουν πως το γεγονός ότι αυτό είναι μία κατάσταση που αναγνωρίζεται και συζητείται ως σοβαρή, είναι πολύ σημαντικό.

 

Ο Zimnisky στην έκθεσή του «State of the Diamond Market» σημειώνει ότι, «ο κλάδος έχει ενεργήσει προληπτικά για τον περιορισμό της προσφοράς και τα αποθέματα πλησιάζουν σε πιο βιώσιμα επίπεδα για το 2025.»

 

Ωστόσο, οι διαμαντοπώλες στην Ινδία εξακολουθούν να είναι επιφυλακτικοί. 
Λένε ότι η σταθερότητα έχει επιτευχθεί λόγω της καλύτερης συσχέτισης μεταξύ προσφοράς και ζήτησης. Όμως υποστηρίζουν πως παρότι δε θα υπάρξει επιστροφή στην αστάθεια του 2023-2024, δεν διαφαίνεται άμεσα στον ορίζοντα σημαντική ανάπτυξη.

 

2. Η προσφορά θα σταθεροποιηθεί, η ζήτηση θα αυξηθεί

 

Σταθερή μείωση παρατηρείται στην προσφορά ακατέργαστων διαμαντιών σε σύγκριση με τα υψηλά επίπεδα του 2022.
Τόσο ο όμιλος De Beers όσο και η Alrosa ανέφεραν σημαντική πτώση των πωλήσεων το 2024 και έχουν εκτιμήσει ότι το 2025 οι πωλήσεις μπορεί να πέσουν ακόμη χαμηλότερα. 

 

Ο Zimnisky εκτιμά ότι και οι δύο εταιρείες διατηρούν τώρα υψηλότερα επίπεδα αποθεμάτων ακατέργαστων διαμαντιών σε σύγκριση με ένα χρόνο πριν και προβλέπει ότι η συνολική ετήσια προμήθεια ακατέργαστου υλικού στον κλάδο θα κυμαίνεται μεταξύ 105 και 115 εκατομμυρίων καρατιών.

 

Κοιτάζοντας μπροστά, ο Narvekar εκτιμά ότι η προσφορά φυσικού ακατέργαστου υλικού θα συνεχίσει στα τρέχοντα επίπεδα για τα επόμενα πέντε έως επτά χρόνια, τουλάχιστον.

 

«Η λιανική κατανάλωση παρέμεινε ουσιαστικά στάσιμη τα τελευταία 15 περίπου χρόνια, εκτός από την έξαρση μετά το COVID», δήλωσε, προσθέτοντας ότι «ο κλάδος θα πρέπει να συνηθίσει σε χαμηλότερες ποσότητες και αξίες για το προβλέψιμο μέλλον».

3. Αλλαγές στη διανομή ακατέργαστου υλικού

 

Ενοποίηση και μεγαλύτερος συντονισμός: αυτές είναι οι λέξεις-κλειδιά για την αλυσίδα εφοδιασμού διαμαντιών στο μέλλον.
Παρατηρείται ότι σταδιακά κερδίζει έδαφος η άποψη ότι η διατήρηση της σταθερότητας σε ολόκληρο τον κλάδο πρέπει να αποτελεί κοινή ευθύνη.

 

Εν τω μεταξύ, τα συστήματα διανομής ακατέργαστων διαμαντιών θα τροποποιηθούν καθώς η Okavango Diamond Company, η εταιρεία πώλησης και εμπορίας ακατέργαστων διαμαντιών που ανήκει στην κυβέρνηση της Μποτσουάνα, ετοιμάζεται να πουλήσει τα πρόσθετα ακατέργαστα διαμάντια που θα αρχίσουν να της αναλογούν, σύμφωνα με τη νέα δεκαετή συμφωνία πώλησης της χώρας με την De Beers, και η Αγκόλα επιδιώκει να αυξήσει τις πωλήσεις της. 

 

Μένει να δούμε ποια μορφή θα πάρει αυτή η μεταβολή, καθώς ο κλάδος πρέπει να βρει μια ισορροπία μεταξύ κοινωνικοπολιτικών στόχων και οικονομικά αποδοτικών λειτουργιών.

 

Το Ντουμπάι έχει αναδειχθεί σε ισχυρό παράγοντα στον τομέα της διανομής διαμαντιών, αλλά αυτό μπορεί να αλλάξει μετά τις πρόσφατες τροποποιήσεις στη φορολογία της Ινδίας που αποσκοπούν στην ενθάρρυνση των ανθρακωρύχων να συνεργαστούν με ινδικές εταιρείες. 

 

Το μερίδιο των μεγαλύτερων παικτών μπορεί να αυξηθεί, ενώ οι μικροί και μεσαίου μεγέθους κατασκευαστές θα παραμείνουν κυρίως σε εξειδικευμένους τομείς. 

 

4. Ανάγκη διαφοροποίησης στα διαμάντια εργαστηριακής καλλιέργειας

 

Τα διαμάντια εργαστηριακής καλλιέργειας ήρθαν για να μείνουν. Πώς θα επηρεάσουν το αναδυόμενο τοπίο;
Ένα άρθρο της McKinsey Company που εκδόθηκε το Νοέμβριο 2024 με τίτλο «Η βιομηχανία διαμαντιών βρίσκεται σε σημείο καμπής» περιγράφει πιθανά σενάρια για την αγορά.

 

Αρχικά αναφέρει ότι τα διαμάντια που έχουν καλλιεργηθεί στο εργαστήριο θα μπορούσαν να καταλάβουν το μεγαλύτερο μέρος της αγοράς εκτός εξειδικευμένων πολυτελών τμημάτων κι έπειτα κάνει λόγο για την τιμή των εργαστηριακών διαμαντιών. Υποστηρίζει ότι θα μπορούσε να πέσει τόσο χαμηλά που ουσιαστικά τα εργαστηριακά διαμάντια να γίνουν αξεσουάρ μόδας που δε θα ανταγωνίζεται πλέον τα φυσικά διαμάντια. «και αν υποθέσουμε ότι οι καταναλωτές δεν μπορούν να διακρίνουν τη διαφορά μεταξύ φυσικών λίθων και εργαστηριακών διαμαντιών, όλα τα διαμάντια θα μπορούσαν απλώς να βγουν από τη μόδα», αναφέρει.

 

Σε αυτό το πλαίσιο ο Zimnisky τόνισε ότι απαιτείται σαφής διαφοροποίηση. «Τα προϊόντα φυσικών και εργαστηριακών διαμαντιών δεν μπορούν να πωλούνται δίπλα-δίπλα ή σε πλαίσιο εναλλαγής, καθώς αυτό θα συνεχίσει να οδηγεί σε συνολικό αποπληθωρισμό των τιμών για τη μεγαλύτερη κατηγορία, γεγονός που έχει αρνητικές συνέπειες για ολόκληρη την αλυσίδα εφοδιασμού». 

 

Ο Narvekar επανέλαβε την προειδοποίηση που εξέδωσε το 2022 αναφέροντας ότι τα εργαστηριακά διαμάντια δεν είναι επιχείρηση διαμαντιών. Δήλωσε πως «Πρέπει να διατίθεται στην αγορά ως ξεχωριστό προϊόν, όχι ως υποκατάστατο ενός φυσικού, αλλιώς μπορεί να συμπαρασύρει και τα δύο προς τα κάτω».

 

Ο Zimnisky είπε ότι υπάρχει χώρος και για τα δύο, καθώς σύμφωνα με τους υπολογισμούς και τις εκτιμήσεις του, περίπου το 40% των σημερινών πωλήσεων τεχνητών διαμαντιών είναι συμπληρωματικές της ευρύτερης βιομηχανίας διαμαντιών και πρόκειται για πωλήσεις διαμαντιών που δεν θα υπήρχαν αν δεν υπήρχαν τα εργαστηριακά διαμάντια.

5. Μεγαλύτεροι προϋπολογισμοί. Τι σημαίνει αυτό για το μάρκετινγκ;

 

Η αναδυόμενη συναίνεση είναι ότι ολόκληρος ο κλάδος θα πρέπει να γίνει συλλογικός θεματοφύλακας της προστασίας του “διαμαντένιου ονείρου”.
Ποιος όμως θα επωμιστεί πρακτικά το βάρος της προώθησης των διαμαντιών στο κοινό; 
Από τη μία πλευρά, η De Beers, παράλληλα με τις προσπάθειές της στο πλαίσιο του Natural Diamond Council, ξεκίνησε συνεργασίες μάρκετινγκ και προώθησης με μεγάλους λιανοπωλητές σε βασικές αγορές -τις Ηνωμένες Πολιτείες (Signet Jewelers), την Ινδία (Tanishq) και την Κίνα (Chow Tai Fook)- το 2024.

 

Στην Ινδία, αυτό προχώρησε ένα βήμα παραπέρα, με κάποιους μεταλλωρύχους να συνεργάζονται με το Gem Jewellery Export Promotion Council (Συμβούλιο Προώθησης Εξαγωγών Κοσμημάτων) για την έναρξη της India Natural Diamond Retailer Alliance (Indra), μιας πλατφόρμας για τη συμμετοχή μικρών και μεσαίων λιανοπωλητών στην προσπάθεια.

 

Από την άλλη πλευρά, η πρόταση που διατυπώθηκε στο συνέδριο διαμαντιών του Ντουμπάι πέρυσι από οργανισμούς μεσαίου επιπέδου -συμπεριλαμβανομένων το Παγκόσμιο Κέντρο Διαμαντιών της Αμβέρσας, το Συμβούλιο Προώθησης Εξαγωγών Πολύτιμων Λίθων και Κοσμημάτων και το Dubai Multi Commodities Centre -, για την επέκταση του προϋπολογισμού για την εμπορία διαμαντιών με συνεισφορές ενός σταθερού ελάχιστου ποσοστού σε κάθε πώληση, έχει τύχει ευρείας αποδοχής. 

 

Η ιδέα, εάν επισημοποιηθεί, θα διασφαλίσει ότι θα υπάρχει μια πιο συνεπής ροή χρημάτων που θα δαπανώνται για την εμπορία διαμαντιών για μια παρατεταμένη χρονική περίοδο.

 

Ο Narvekar είναι σαφής ότι χωρίς μια τέτοια αύξηση του μάρκετινγκ και της προώθησης, το μέλλον παραμένει θολό. Επεσήμανε ότι το συνολικό ποσό που δαπανά ολόκληρη η βιομηχανία διαμαντιών για μάρκετινγκ είναι μικρότερο από αυτό που μια και μόνο εταιρεία, η Apple, διαθέτει σε αυτή τη ζωτικής σημασίας πτυχή της επιχείρησης. 
«Το συνολικό μέγεθος της αγοράς πρέπει να αυξηθεί. Χρειαζόμαστε το μάρκετινγκ για να διατηρήσουμε το “διαμαντένιο όνειρο” ζωντανό» κατέληξε.

 

 

 

Πηγή: nationaljeweler